خارش و سوزش مقعد چیست،علائم و نشانه ها و دلایل خارش یا سوزش
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
خارش و سوزش مقعد چیست،علائم و نشانه ها و دلایل خارش یا سوزش
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلی بواسیر ( هموروئید)-33خارش و سوزش مقعد چیست،علائم و نشانه ها و دلایل خارش یا سوزش

تعداد بازدید : 578
نویسنده پیام
halime70 آفلاین


ارسال‌ها : 92
عضويت : 26 /7 /1397
خارش و سوزش مقعد چیست،علائم و نشانه ها و دلایل خارش یا سوزش
خارش و سوزش مقعد عارضه ایست که برای بسیاری از افراد ممکن است در طول دوران زندگی به وجود بیاید . این مشکل به علت تحریک و التهابات پوستی اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید . گاهی خارش در نواحی داخلی مقعد اتفاق میفتد که می تواند بر اثر التهابات روده ای یا حساسیت به مواد داخل مدفوع رخ دهد . در مواردی خارش به قدری شدید است که میتواند باعث ایجاد سوزش و زخم مقعد شود .افرادی که دچار خارش مقعد می شوند معمولا افراد گوشه گیری هستند .
مهم ترین نکته ای که در رابطه با خارش مقعد باید به آن توجه کرد این نکته است که خاراندان مقعد فقط مشکل را بیشتر می کند و باعث می شود تا سطح بیشتری از پوست درگیر خارش ، سوزش و التهاب شود . و به همین روال این چرخه ی معیوب ادامه دارد .
خارش مقعد پدیده ای عادی و طبیعی نیست و اگر به آن مبتلا شده اید بهتر است که برای بررسی دقیق تر و یافتن علت آن حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید .
علائم و نشانه های خارش و سوزش مقعد

  • خونریزی از مقعد

  • وجود خون در مدفوع

  • احساس خارش در ناحیه ی تناسلی و مقعد

  • التهاب و قرمزی پوست اطراف مقعد

  • سوزش

  • درد در ناحیه ی مقعد


دلایل خارش و سوزش مقعد
در برخی افراد شدت خارش مقعد در زمان های پس از خواب و پس از دفع مدفوع ممکن است به یکباره شروع شود و شدت یابد . ولی در مواردی هم این خارش به صورت مداوم و شدید است که اصلا قطع نمی شود .علت اصلی خارش و سوزش مقعد هنوز به طور کلی شناخته شده نیست ولی خارش و سوزش مقعد دو منشا اولیه و ثانویه دارد که علت نوع اولیه ی آن شناخته شده نیست ولی علت نوع دوم آن تا حد زیادی شناخته شده است .
بر اساس یک تقسیم بندی کلی از دلایل خارش و سوزش مقعد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :


  • مواد غذایی حساسیت زا


برخی از غذاها و خوراکی ها حاوی مواد محرک و حساسیت زایی هستند که می تواند مخاط مقعد را به شدت تحریک کند و باعث ایجاد سوزش و خارش شود. فلفل ، سس تند ، ادویه جات ، ترشی ، چای ، نوشابه ، قهوه ، شکلات ، محصولت لبنی ، آجیل ، گوجه فرنگی ، بادمجان و کیوی از نمونه های مواد غذایی حساسیت زا هستند .


  • مصرف داروها و آنتی بیوتیک ها


در دوره ی درمانی به وسیله ی برخی داروها و آنتی بیوتیک ها ممکن است برخی عفونت ها یا اختلالات عصبی به وجود بیاید که می تواند منجر به سوزش و خارش مقعد گردد .


  • فیستول مقعدی


فیستول مقعدی بر اثر ایجاد یک ارتباط غیر طبیعی بین دو عضو ناحیه ی مقعد به وجود می آید که در نهایت این ارتباط غیر طبیعی به شکل یک مجرای باریک به سطح پوست اطراف ناحیه ی مقعد می رسد . در مواردی ممکن است برخی ترشحات و مواد داخل روده ها از طریق این مجرا به سطح پوست ناحیه ی مقعد برسد و بر اثر تحریک پوست ، خارش و سوزش به وجود بیاید .


  • تحریک رطوبت و ترشحات مقعد


یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن سوزش و خارش مقعد می شود رطوبت و ترشحاتی است که در ناحیه ی مقعد به وجود می آید . این رطوبت و ترشحات بر اثر عوامل مختلفی به وجود می آید از جمله تعریق زیاد ، اسهال ، دفع مکرر مدفوع ، بی اختیاری در دفع مدفوع ، عفونت های قارچی و بیماری های عفونی .


  • بواسیر


بواسیر یا هموروئید در اثر التهاب و کشیدگی مویرگ ها و رگ های خونی اطراف ناحیه ی مقعد در اثر فشار بیش از اندازه به وجود می آید . از عمده دلایل این فشار ، ایجاد یبوست است . یکی از عوارض بواسیر سوزش و خارش مقعد است .


  • شقاق


شقاق یا فیشر مقعدی در اثر ایجاد ترک و یا شکاف های طولی در پوست اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید. این ترک ها بر اثر عوامل متعددی از جمله یبوست به وجود می آیند و یکی از عوارض آن ایجاد سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد است .


  • کرمک


کرمک ، کرمی با 13 میلی متر طول است که در قسمت های انتهایی روده زندگی می کند . این کرم که نوعی انگل به حساب می آید در طول شب فعال شده و پس از خارج شدن از مقعد در اطراف ناحیه ی مقعد تخم ریزی میکند که باعث ایجاد سوزش و خارش مقعد می گردد .


  • اسهال مزمن


اسهال مزمن و دفع مدفوع آبکی مکرر می تواند در اطراف ناحیه ی مقعد ترشحات و رطوبت زیادی از خود باقی بگذارد که منجر به سوزش و خارش شود .


  • تومورهای مقعدی


برخی تومورهای مقعدی که در اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آیند باعث ایجاد عفونت می شوند که می تواند باعث ایجاد سوزش و خارش مقعد شود .


  • بهداشت ضعیف


رعایت بهداشت ناحیه ی مقعد عامل مهمی در پیشگیری از بروز انواع بیماری های عفونی و پوستی اطراف ناحیه ی مقعد است . پس از اجابت مزاج ، مقعد خود را با آب ولرم بشویید و سپس با دستمالی نرم و تمیز آن را خشک نمایید . باقی ماندن ذرات مدفوع در اطراف ناحیه ی مقعد می تواند باعث ایجاد سوزش و خارش گردد .


  • عادات رفتاری نادرست


مصرف بیش از اندازه ی لوسیون ها ، صابون ها ، دستمال های معطر و پاک کننده های پوست برای ناحیه ی مقعد و شستشوی مداوم آن می تواند باعث تحریک پوست اطراف ناحیه ی مقعد شود . همچنین عادت تمیز کردن مداوم مقعد با دستمال های زبر و خشن می تواند باعث ایجاد سوزش و خارش در مقعد گردد .


  • برخی بیماری های خاص مانند لوسمی ، دیابت ، بیماری های کبدی ، لنفوم ، نارسایی کلیه


در موارد خاصی در برخی بیماران مبتلا به موارد فوق عارضه ی سوزش و خارش مقعد دیده شده است .


  • مشکلات پوستی


پسوریازیس یا درماتیت از جمله بیماری های پوستی هستند که می تواند باعث ایجاد سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد گردد .


  • عفونت


عفونت های به وجود آمده در بدن می توانند ناشی از عوامل متعددی باشند ولی برخی از این عفونت ها مانند بیماری های مقاربتی و زگیل های تناسلیمی توانند باعث به وجود آمدن سوزش و خارش در اطراف ناحیه ی مقعد شوند .


  • کم خونی و فقر آهن


در افرادی که به کم خونی و فقر آهن مبتلا هستند مواردی از سوزش و خارش مقعد دیده شده است .


  • پرکاری تیروئید


پرکاری تیروئید از عواملی است که می تواند باعث ایجاد سوزش و خارش در مقعد گردد .


  • استرس و اضطراب


استرس و اضطراب میتوانند از علل روانی باشند که باعث ایجاد سوزش و خارش در مقعد می گردد .
منبع : خارش و سوزش مقعد در سایت http://vanaklaser.ir/

امضای کاربر : https://partoclinic.com/
سه شنبه 20 فروردین 1398 - 12:35
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش
halime70 آفلاین


ارسال‌ها : 92
عضويت : 26 /7 /1397
پاسخ : 1 RE خارش و سوزش مقعد چیست،علائم و نشانه ها و دلایل خارش یا سوزش :
[align=start]
بیماری های مقعد وانواع آن
بیماری های مقعدی
یا نشیمنگاه گروهی از بیماری ها هستند که در ناحیه ی مقعد رخ می دهند . مقعد یکی از اصلی ترین اعضای بدن است که در انتهایی ترین قسمت دستگاه گوارش انسان قرار دارد . وظیفه ی اصلی مقعد کنترل و دفع مواد زائد از بدن است . بافت های مختلفی در قسمت مقعد انسان وجود دارد که هر یک عملکرد خاص خود را دارند . بروز هرگونه مشکل یا صدمه به هر یک از این بافت ها می تواند مکانیسم مقعد را بر هم بزند و باعث به وجود آمدن بیماری های مقعدی یا نشیمنگاه شود .
علت به وجود آمدن هر یکی از بیماری های مقعدی متفاوت است و از دلایل گوناگونی نشات می گیرد ولی نشانه ها و علائم مشابهی دارند . به همین دلیل در هنگام برخورد با هریک از علائم و نشانه های مربوط به بیماری های مقعدی بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست تری درمان شما آغاز شود .
در یک نگاه کلی علائم و نشانه های کلی
بیماری های مقعدی
درد ناحیه ی مقعد ، خونریزی از مقعد ، خارش و سوزش است و البته برخی بیماری های مقعدی علائم و نشانه های اختصاصی خود را دارند ولی با وجود تمامی اینها بهتر است که یک پزشک علائم و نشانه های شما را بررسی نماید تا علت آن کشف شود .
بیماری های مقعدی مهلک و کشنده نیستند ولی می توانند در کیفیت زندگی شما تاثیر گذار باشند . همچنین این بیماری ها عوارضی دارند که می توانند خطرناک باشند . مثل سرطان .
بیماری مقعدی یا نشیمنگاه در یک تقسیم بندی کلی به 5 دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند :

امضای کاربر : https://partoclinic.com/
سه شنبه 20 فروردین 1398 - 12:37
ارسال پیام وب کاربر نقل قول تشکر گزارش
novin70 آفلاین


ارسال‌ها : 230
عضويت : 20 /1 /1398
تشکرها : 3
پاسخ : 2 RE خارش و سوزش مقعد چیست،علائم و نشانه ها و دلایل خارش یا سوزش :
آبسه: توده ای عفونی در بافت نرم اطراف مقعد می باشد. ممکن است که به استفاده از آنتی بیوتیک ها و انجام درناژ (زهکشی) جراحی جهت درمان موثر آبسه مقعدی نیاز باشد.
خارش مقعد: خارش در داخل و یا اطراف مقعد یک مشکل رایج است. در بیشتر موارد، هیچ علت جدی مسئول بروز این عارضه نمی باشد.
درد دنبالچه: وجود درد ناگهانی و شدید در ناحیه مقعد و راست روده، به مدت چند ثانیه یا چند دقیقه، که خود بخود رفع می شود. علت این عارضه ناشناخته است.
یبوست: در این عارضه مشکل عبور و خروج مدفوع شایع است و می تواند باعث ایجاد درد، شقاق های مقعدی و هموروئید شود.
خونریزی مقعد: وجود خون قرمز روشن گاهی اوقات ناشی از هموروئید است، اما نیاز به ارزیابی های بیشتری برای پی بردن به سایرعوامل جدی تر دارد.
معاینات و آزمایشات مقعد
معاینه بالینی: یک پزشک ممکن است ناحیه بیرونی را معاینه کند و یک انگشت خود را که با دستکش پوشانده است برای بررسی نواحی غیر طبیعی به داخل مقعد فرو نماید.
سیگموئیدوسکوپی: در این روش تشخیصی، یک آندوسکوپ (لوله انعطاف پذیری با یک دوربین و منبع نوری بر روی نوک آن) به داخل و روده وارد می شود. در روش سیگموئیدوسکوپی، می توان تنها به بخش هایی از کولون برای بررسی و مشاهده دسترسی پیدا کرد.
كولونوسكوپي: آندوسكوپ از طریق مقعد به داخل کولون وارد مي شود و می توان داخل روده ها را برای بررسی وجود عوارض بیماری ها مشاهده کرد.
فیستولوگرافی (فیستولوگرام): یک مایع مخصوص که به بهبود کنتراست تصویر کمک می کند، به داخل فیستول تزریق و سپس تصاویر اشعه ایکس گرفته می شود. فیستولوگرافی می تواند وجود یک اتصال غیر طبیعی (فیستول) مابین مقعد و پوست را تشخیص دهد.
درمان بیماری های مقعد
داروهای آنتی بیوتیک: این نوع داروها می توانند برای مبارزه با عفونت های مقعدی ناشی از باکتری ها مورد استفاده قرار گیرند.
داروهای ضد ویروسی: داروهایی مانندacyclovir، famciclovir وvalacyclovir برای درمان عفونت های ناشی از ویروس های هرپس HSV-1 و HSV-2 مورد استفاده قرار می گیرند.
برش و درناژ: عفونت های وخیم و جدی پوست یعنی آبسه ها، چه در داخل و چه در اطراف مقعد، ممکن است به این روش جراحی نیاز داشته باشند تا بتوان مایعات عفونی داخل آنها را تخلیه نمود.
جراحی مقعد: سرطان، زگیل، آبسه و یا فیستول ممکن است نیاز به جراحی برای برطرف نمودن عارضه داشته باشند.
روش های درمانی زگیل: پزشکان ممکن است از جراحی، انجماد (کریوتراپی)، پروب گرمایی یا لیزر و یا سایر روش ها برای برداشتن زگیل استفاده کنند.
ملین ها و نرم کننده های مدفوع: یبوست ممکن است باعث ایجاد مدفوع سفت و حرکات دردناک روده شود. استفاده از داروهای تجویزی و یا بدون نیاز به نسخه که شل کننده قوام مدفوع هستند، ممکن است که در تسکین و کاهش علایم یاد شده مفید باشند.
فیبر غذایی: افزایش فیبر در رژیم غذایی و یا مصرف مکمل های حاوی فیبر، می تواند باعث بهبود وضعیت یبوست و کاهش خونریزی های ناشی از هموروئید شود.
کرم هموروئید: داروهای موضعی بدون نسخه و یا تجویزی، می توانند باعث کاهش و تسکین خارش و ناراحتی های ناشی از هموروئید گردند.
باند های هموروئید: پزشک نوارهای لاستیکی را در اطراف هموروئید خارجی می بندد، که باعث می شوند روند مرگ بافتی و افتادن آنها به کندی انجام گیرد.
سایر روش های درمانی هموروئید: پزشک ممکن است از لیزرتراپی، پروب گرمایی، تزریقات و یا درمان های دیگری برای از بین بردن هموروئید و کاهش علائم استفاده کند.
کرم استروئید: عارضه خارش، در اغلب موارد به کرم هایی که حاوی هیدروکورتیزون یا داروهای مشابه استروئیدی هستند و بدون نیاز به نسخه پزشک هم قابل تهیه هستند، پاسخ می دهد.

امضای کاربر : پرتو کلینیک - درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر
vanaklaser
سه شنبه 20 فروردین 1398 - 12:59
ارسال پیام وب کاربر نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ